|
Maziva v moderních pohonných jednotkách
Čech, Martin ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Předložená práce obsahuje souhrn informací o mazivech používaných v moderních pohonných jednotkách. Zabývá se motorovými oleji, jejich klasifikací, a to jak viskozitní, tak výkonovou. Součástí práce jsou také speciální motorové oleje pro motocykly. Dále poskytuje informace o převodových olejích, a to jak pro mechanické, tak pro automatické převodovky, a také jejich viskozitní a výkonové klasifikaci. Práce popisuje i problematiku aditivace olejů.
|
|
Oleje spalovacích motorů
Dzurenda, Ján ; Novotný, Pavel (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá rešerší současného stavu poznání v oblasti mazání spalovacích motorů, tj. systémy mazání, a oleji spalovacích motorů. V úvodu je práce zaměřena na problematiku mazacích systémů, jejich dělení podle způsobu mazání a popisu hlavních částí mazací soustavy. Další část práce je zaměřena na motorové oleje. V této části je uvedeno dělení motorových olejů, požadavky na motorové oleje a vlastnosti motorových olejů. Navazující část práce popisuje problematiku spojenou s mazáním spalovacích motorů. Uvedeny jsou hlavní činitelé, které mají vliv na vlastnosti motorového oleje tj. palivo, voda, glykol a nečistoty. Dále je rozpracována problematika související s provozem motoru tj. teplota, množství a spotřeba oleje. V poslední části je popsána problematika biologické odbouratelnosti a aktuální požadavky na aplikace motorových olejů.
|
|
Testování motorových olejů
Čtveráček, Martin ; Novotný, Pavel (oponent) ; Maršálek, Ondřej (vedoucí práce)
V této bakalářské práci je uveden přehled a popis testování olejů spalovacích motorů. V první kapitole se tato práce věnuje druhům opotřebení a jejich výskytu ve spalovacích motorech. Dále jsou zde rozebrány metody testování motorových olejů pomocí zkoušek tribotechnické diagnostiky. Následuje kapitola seznamující čtenáře s určováním stavu součástí pomocí defektoskopických metod. Poslední část této práce se věnuje intervalům výměn olejů.
|
|
Tribotechnická diagnostika prvonáplní motorového oleje z motorů osobních automobilů
Prokeš, David
Diplomová práce Tribotechnická diagnostika prvonáplní motorového oleje z motorů osobních automobilů se zabývá složením, výrobou, rozdělením, opotřebením, specifikací motorových olejů pro osobní automobily a jejich diagnostiky a hodnocení v průběhu používání a opotřebení. Rešeršní část práce pojednává o rozdělení maziv a jejich stručném popisu, rozdělení motorových olejů a stručný popis jejich výroby. Následně jsou popsány základní pojmy, které se k výše uvedenému tématu pojí. Experiment se zabývá metodikou, materiálem a samotným měřením vybraných ukazatelů pro hodnocení stavu motorového oleje během záběhu motoru nových osobních automobilů. Vybrané ukazatelé jsou množství a morfologie částic, stanovení obsahu vody v motorovém oleji, alkalická rezerva, oxidace a obsah aditiv. Následná diagnostika stavu prvonáplní motorového oleje potvrdila předpoklad o vyšším obsahu otěrových kovů. Zajímavým výsledkem bylo zjištění vyšší míry oxidace motorových olejů, která může být následkem dlouhých skladovacích dob před prodejem automobilu.
|
|
Průběžné sledování degradace motorového oleje ve sklízecí mlátičce
Dvořák, Martin
Diplomová práce se zabývá popisem degradace motorových olejů ve vznětovém motoru sklízecí mlátičky. První část popisuje základní vlastnosti motorových olejů a jejich výrobu. V dalších kapitolách je nastíněna klasifikace olejů a také problematika vzniku otěrových částic v motoru. Praktická část je zaměřena na vyhodnocení motorového oleje ze sklízecí mlátičky Case IH 9120. Pro porovnání byl odebrán vzorek nového oleje a další vzorky byly průběžně odebírány během provozu stroje, a to po 50 Mh až do dovršení servisního intervalu 300 Mh. Dále je v práci popsána metodika a postup měření měřicími přístroji pro vyhodnocení obsahu otěrových částic, hustoty, dynamické a kinematické viskozity a také smykového napětí. Získané výsledky jsou přehledně zpracovány do grafů a ze získaných výsledků byl stanoven skutečný stav degradace daného motorového oleje.
|
|
Nové trendy v automobilových motorových olejích
Šenkyřík, Michal
Tato bakalářská práce se zabývá pohledem na aktuálně prodávané automobilové motorové oleje. Přesněji rozebírá jejich složení a způsob výroby jednotlivých složek - jak základových olejů minerálních a syntetických, tak aditiv. Zběžně popisuje mazací soustavy motorů používané v moderních automobilech. Oleje dostupné na trhu jsou rozděleny a popsány z hlediska použití i z hlediska platné legislativy. Práce se zaměřuje i na normy a standardy stanovené pro motorové oleje největšími výrobci motorů. Samostatný pohled je věnován olejům pro použití v závodních vozech. Dále se práce zabývá problematikou manipulace a skladování motorových olejů nových, a recyklace olejů použitých. Práce je doplněna měřením viskozitních vlastností čtyř vzorků olejů různých viskozitních tříd. Na konec práce obsahuje pohled na aktuální trendy v požadavcích na motorové oleje a na blízkou budoucnost tohoto odvětví.
|
|
Degradace motorového oleje ve sklízecí mlátičce
Halenka, Milan
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku degradace motorového oleje ve vznětových motorech u sklízecích mlátiček. První část je zaměřena na výrobu motorových olejů, jejich složení, popis vlastností a rozdělení motorových olejů do jednotlivých klasifikací. Dále jsou pak popsány druhy mazacích soustav a diagnostika motorových olejů. Sledováno bylo celkem sedm vzorků oleje, z toho byly tři vzorky upotřebeného motorového oleje ze sklízecích mlátiček Claas, kde byl použit motorový olej s viskozitní třídou 10W-40. Dále pak dva vzorky upotřebeného oleje ze sklízecích mlátiček Case IH, kde byl motorový olej s viskozitní třídou 15W-40. Pro porovnání míry degradace motorových olejů byly odebrány i dva vzorky nového oleje od každého druhu. Následně byly porovnány jejich fyzikální a mechanické vlastnosti. Získané výsledky jsou interpretovány jak numericky, tak i graficky. Závěr práce shrnuje vyhodnocení a získané výsledky.
|
|
Vliv aditivace na mazací schopnost motorového oleje
Kouřil, Radim
Tato diplomová práce popisuje vliv zvoleného aditiva na mazací schopnosti motorového oleje. V první části se popisují základní vlastnosti motorových olejů, druhy aditiv, jejich výroba a rozdělení. Dále se popisují základní tribologické vlastnosti, jako je tření, opotřebení, mazivost, maznost a viskozita. V druhé části diplomové práce bylo měřeno, jaký vliv má aditivace na mazací schopnost motorového oleje. Měření bylo rozděleno na dvě základní části. První část se věnovala měření oděru a druhá měřením hustoty a viskozity samostatných motorových olejů a s příměsí aditiva. Výsledky měření byly zpracovány do tabulek. Na závěr bylo provedeno celkové shrnutí a diskuze naměřených výsledků.
|
|
Degradace motocyklového oleje v průběhu provozu
Pukl, Zdeněk
Diplomová práce se zaměřuje na provozní degradaci motorového oleje u čtyřdobých motocyklů a je rozdělena na dvě části. První část diplomové práce je zaměřena na teoretickou část, kde je popsána tribologie, maziva a mazací soustava. Experimentální část práce se zaměřuje na zkoumání degradace motorového oleje vlivem najetých kilometrů. Nejprve jsou popsány sledované motocykly a použité oleje. Jsou zde popsány výsledky naměřené hustoty, viskozity a obsahy jednotlivých látek vyskytujících se v olejích. Nakonec je provedena diskuze a srovnání výsledných trendů s jinými experimenty.
|
|
Vliv teploty na viskozitu a hustotu nového a upotřebeného motocyklového oleje
Kožíšek, Ondřej
Tato diplomová práce se zabývá závislostí hustoty a dynamické viskozity na teplotě u motocyklových motorových olejů. Literární část obsahuje základní poznatky o mazivu jako takovém, základní informace o olejích, popisuje princip vybraných zkoušek motorového oleje a jeho základní funkce a fyzikální vlastnosti. V praktické části je poté popsán postup kompletování jednotlivých vzorků motorového oleje a jejich podrobnější popis, metodika měření, grafické znázornění jednotlivých výsledků a následné statistické zpracování získaných dat.
|